LANDMÄRKEN I UNDERJORDEN - TUB 3
Den japanske träsnittsmästaren Ando Hiroshige skapade på 1830-talet träsnittssviten 53 Stationer på Tokaidovägen (Tokaido Gojusana Tsugi-no Uchi).
Torsten Jurell har med med potatistryck skildrat 14 stationer på Hjulstalinjen i Stockholm i en svit på 42 grafiska blad, potatistryck utförda i Beijing 2011.
På Röhsska museet i Korea, Kina ...
LANDMÄRKEN I UNDERJORDEN
Jag går till marknaden i Caochangdi och köper min potatis. I denna by i Beijings utkant trängs jag bland folk som handlar sin mat. Med omsorg väljer jag min potatis. Av den skär jag klichéer med potatisskalare och trycker min grafiska svit om den blå tunnelbanelinjen i Stockholm - TUB 3.
Potatistryck är något många gjort som barn men vissa konstnärliga uttryck föraktas dessvärre. Potatistryck står underst, till och med bortom alla nämnbara. De hör, liksom tunnelbanan, underjorden till. Både potatistryck och tunnelbana handlar om kommunikation.Under färden uppstår plötsliga tillfällen att ta vara på.
När jag flyttade från Göteborg till Stockholm formade tunnelbanelinjernas kartor min geografiska bild av staden. Jag har alltjämt svårt att ovan mark hitta närmsta vägen mellan vissa platser. Tunnelbanans karta är en rak sträcka där de olika stationerna ligger som ett pärlband.
Ovan jord påminns jag gång efter annan att jag nödvändigtvis inte behöver passera alla stationer för att hitta dit jag ska.
Min "inre" karta förblir dock enkel och rak.
Att vara bland folk i tunnelbanan, att förstå koderna; hur man kan se på varandra utan att "titta", är ett härligt sätt att färdas.
Det händer att jag sover mellan stationerna. Jag känner när tåget saktar in och vaknar därför alltid i tid. Ibland kan jag känna var jag är genom att jag minns vissa uppförslut eller sträckors längd där tågets hastighet ökar.
När jag ser ut genom fönstret är världen abstrakt. Färger, mönster, formen på en plåtbox; de olika väggarnas struktur är det som jag orienterar mig efter snarare än stationens namnskylt.
Plötsligt är väggen kaklad i klara färger - jag är framme och när jag tar mig upp via rulltrappa är jag inte sällan uppe i fel ände av stationen, övertygad om att jag gick rätt. Sådan är min vardag vare sig jag är i min hemstad eller Beijing.
Vissa föraktar också tunnelbanan. Det har inte så mycket med färdmedlet att göra som att vistas bland folk av annat slag än sig själv. I tunnelbanan är jag både privat och utelämnad, en del av ett resande kollektiv. Det tycker jag om.
Mellan hemmet och ateljén tar jag "Grön Linje", men de senaste två åren har jag oftast färdats en kortare sträcka med den "Blå" - TUB 3.
Den "Blå linjen" är tillkommen i ett senare skede av Stockholms utbyggnad. Mellan dess båda slutstationer Kungsträdgården och Hjulsta binds den administrativa maktens Stockholm sedan århundraden, samman med förorterna, med arbetarklass, hantverkare, tjänstemän och akademiker från hela världen vilka skapar, bygger och formar vår dag.
Tunnelbanan är den perfekta kommunikationen.
När jag beslutade mig för att skildra "14 Stationer på Hjulstalinjen" föll det sig därför naturligt att använda potatis som konstnärligt uttrycksmedel. Sviten är en hommage à Lu Xun och Ando Hiroshige.
Katalogtext till World Plate and Print Exhibition - Millennial Wind. Korea, 2011
Potatistryck
Bilderna är skurna med potatisskalare. Tryckta på "rispapper" med kinesiskt tusch och akvarellfärg i Caochangdi i Beijing 2011. Trycken är alla olika, unika - monotypier.
TUB-3
har visats i en internationell grafikutställning i Korea, Röhsska
museet, Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, Konsthallen Lokstallet i
Strömstad, Aguelimuseet, Katrineholms Konsthall, Göteborgs
Konstförening och Almost Four Art Space i Chengdu, Sichuan, Kina.
Foton från vernissagen i 肆 空间 - Almost Four Art Space, februari 2018,
in Chengdu, Sichuan, Kina FINN HÄR
Utställningen Bortom Underjorden, Röhsska museet, Göteborg FINN HÄR