STULNA RELIEFER!
• 2 Reliefer stulna 1 jul1 2020
• 1 relief stulen i slutet av mars 2018
SÅ HAR DET åter skett, det som aldrig sker; att jag för tredje gången, tredje året i rad tror jag, har fått stora och tunga konstverk stulna. Det finns ingen marknad för stulen samtida konst om det inte är verkligen så åtråvärt att en samlare på beställning skulle stjäla så att denne sedan kunde sitta i sin avskildhet och fröjdas över att ha verket i sin ägo.
Annars, det går det inte att sälja stulen konst om den inte förs utomlands och ingen internationell polisanmälan hindrar en andrahandsförsäljning.För ett par år sedan fick jag en stor ekrelief stulen i Mölndal. Den kom aldrig till rätta.Förra året stannade polisen en bil då de ansåg att förarna såg "misstänkta" ut. Bak i skåpbilen låg en stor (2 meter) glasad målning (stor och tung alltså), som jag målat. Det visade sig att de "hade köpt målningen av en hälare som de inte visste namnet på". Bilisterna fick sitta i häkte i över en månad. Men målningen som hälaren hade hunnit sälja vidare alltså, var även den stulen i den entré vid Folktandvården i Mölndal där reliefen tidigare stals.
I NATT HÄNDE det igen! Tjuvarna har slagit sönder glaset i entrén till Folktandvården i Mölndal och stulit två stora tunga reliefer gjorda av mig 2000 -01.Som konstnär och samhällsmedborgare ställer jag mig frågan - hur skall jag förhålla mig till framtiden? Om jag lockar fram notoriska förbrytelser, kanske rentav olika förbrytare (inkl hälare som arbetar nattetid), kanske till och med trigga något epidemisk, årligen igenkommande brottslig aktivitet. Bör man då inte som konstnär taga sitt samhällsansvar och sluta?Hur som helst - träffar ni på någon i natt som har följande konstverk till salu i bakluckan på sin bil, eller någon som vill bjuda hem er att skåda det nya förvärvet i sin samling av mölndalskonst, snälla messa mig ...!
Text från Facebook Juli 2 2020.
Relief stulen i slutet av mars 2018
Reliefen är nr 4 i en svit av 5. Skapade 1999 i samband med de 90 dagar långa bombningarna NATO genomförde av Serbien 1999 där infrastruktur som byggts upp sedan II:a världskriget raserades. Sviten "Seger, seger, Nederlag!" skapades till utställningen "Det Brinner!, som var Torsten Jurells soloutställning i Galleri 5 på Kulturhuset i Stockholm. En utställning som öppnade i samband med det nya millenniet.
Hela reliefsviten, varav relief 1 och 4 har separerats ur sviten och sålts till Pedagogen Park i Mölndal.