TORSTEN JURELL PÅ RESA GENOM ÖST OCH VÄST
Recension av Marianne Eriksson i Västsvenska kulturtidskriften Zenit av "Bortom Underjorden" på Röhsska museet, 8 oktober 2011 - 19 februari 2012
Torsten Jurell är en sjusärdeles flitig konstnär. En stor mångsidighet präglar hans omfattande produktion. Det finns också mycket skrivet om honom, inte minst av honom själv, och även digitalt är han synnerligen aktiv, uppdaterar ständigt sin hemsida och bloggar om sina arbetsprocesser. Han har gjort god PR för sin kommande utställning "Bortom Underjorden" på Röhsska museet i höst. Hans tolfte separatutställning i stan.
Går det att fånga kackerlackan, går det att hitta kärnan i Torsten Jurells senaste uttryck?
Kackerlackan
är snabb och har sedan långt tillbaka figurerat i konsten, bland annat
som smycke i indiankulturer. Där ligger den nu stilla i en museimonter,
men i den spansk-mexikanska melodin "La Cucaracha" springer den snabbt
med brutna ben in i revolutionskampen.
Det var just med en liten
"metallkackerlacka" i ett mexikanskt museum, som det började. Torsten
var där och tecknade den, precis som han brukar göra när han får syn på
något intressant i en utställning. Kanske hade den ansiktsdrag?
Vid en workshop i Orsa 2006 hade han med sig
den första versionen. Torsten bearbetade den till en träskulptur i
större format och gav den en använd patina. De kinesiska konstnärerna,
som deltog i symposiet, översatte Torstens lyriska tankar om
kackerlackan från engelska till kinesiska. Sedan kopierade han
kalligrafin på kackerlackans rygg:
Månen lyser kall
Flicka söker kärlek
Hon finner kärlek i skulpturen
Jag önskar jag vore en drake
När drakar blir kära
lyser månen varm
- Tanken var att skulpturen skulle se ut som ett stycke trä, som flutit från Shanghai till Göteborg.
Torsten Jurell
har hyrt ateljé i Kina varje år sedan 2007. Han berättar om det
dynamiska konstlivet där. Nyfikenheten och de allt starkare individuella
uttrycken balanserar mot osäkerheten i samband med protester. Tänk på
Ai Wei Wei!
- I Kina finns allt. Precis allt. Skulle jag i Sverige
exempelvis måla orrspel för jag älskar natur, skulle jag aldrig kunna
ställa ut detta annat än i en rambutik längre bort på Hornsgatan.
I
Sverige har Bruno Liljefors satt nivån för orrspel. Med det ämnet är
förbrukat - redan gjort en gång för alla. Därför kan ingen mer beröra
det ämnet. I Kina finns allt, pågår allt - "orrspel? - vilken tradition
målar du dem i", skulle frågan ställas.
Vid sidan av de expansiva uttrycken vårdar man också traditionen och hantverket.
Det finns ett kopierande som kan uppfattas som slaviskt, men vi måste beundra den enastående hantverksskickligheten.
Torsten
har sedan barnsben haft en fascination för Kina. Hans far samlade och
lagade kinesiskt porslin. Sonen drömde om att bli sjöman och resa till
fjärran länder. Den rika kulturen i Kina lockade och Torsten läste in
sig om landet. Även kulturrevolutionen framstod som spännande och visade
på att det var möjligt att göra uppror. I hans tidiga träsnitt från
Valandstiden, kan man spåra kinesiska influenser. Hamnstaden Göteborg
hade varit säte för Ostindiska Kompaniet. Doften av kryddor, smaken av
te, fraset av siden med färger till fröjd för ögat kan stimulera ett
konstnärligt sinne. Resan mellan Väst och Öst fortsätter och grävandet
och utforskandet av underjorden skapar nya sammanställningar. Torsten
har också flera gånger exponerat sina egna verk i Kina.
-
Anledningen bland annat till att jag nu gör skulpturer i porslin är att
jag vill knyta an till den porslinshandel som förekom via Ostindiska
Kompaniet, men också mina tidiga band med Kina genom mina föräldrars
intresse för kinesiskt porslin.
Torsten for till den gamla
porslinsstaden Jingdezhen, sydväst om Shanghai för att omvandla de
skulpturer han utfört i sin ateljé i Beijing till skulpturer i porslin,
som skulle målas och glaseras. Längsta måttet är 70 cm och grundformerna
är tre: kackerlacksflickan, budbäraren i kvinnogestalt och
informationstornet. Mästaren Zhou har gjutit dem i porslin. Fem verk av
var sort har tillverkats och de skall transporteras i specialgjorda
lådor. Lådorna är formanpassade så att skulpturen ligger maximalt
säkert. Fem är röda som kärleken, fem blå som det djupa havet, fem
svarta som Torstens magiska hemsida.
- För att utföra det blå-vita
måleriet på två av skulpturerna anlitade jag två porslinsmålare,
utbildade vid Jingdezhens keramiska institut. Mannen, Wang Changeng, är
specialist på traditionella landskap. Hans fru, Li Yuping, som jag fann
först, fann jag genom att jag såg hennes lediga blå-vita linjer på en
porslinsmarknad. Jag hyrde dem till att utföra mina skisser efter mina
anvisningar. Det blev precis som jag ville!!! Jag har lagt in mitt
högtalartorn i det kinesiska landskapet. Det var en del av projektet att
dessa skulle målas, tolkas av två kinesiska hantverkare så som skedde
då svenskt "beställningsporslin" utfördes genom Ostindiska Kompaniets
försorg.
Informationstornet
känner vi igen sedan tidigare utställningar. I Galleri Aveny hösten
2010 fanns det med intill en klottrad nummerrad, Ban Zheng - ett
underground meddelande.
Ringer man numret, kan man få licens för
diverse företeelser som kan ändra ens liv - doktorsexamen,
äktenskapskontrakt med mera. Högtalaren basunerar ut budskap, skakig
upplysning, från maktens korridorer eller som här, från underjorden.
Torsten hörde nyheten om att forskare funnit en bakterie i jordens innandöme.
"Det var goda nyheter från underjorden!" avslutade meddelandet.
Budbäraren i
form av en arkaisk kvinnogestalt, skall hjälpa Kackerlacksflickan att
finna kärlek. Likaväl som Ban Zheng skall bistå kineser i nöd.
Skulpturen
leder tankarna till gravfigurer från Han-dynastin och Torsten Jurells
fyra Vindgudinnor vid kajen på Norra Älvstranden. Konstnären förefaller
att ha en viss förkärlek för sköna kvinnoansikten.
"Goda Nyheter
från Underjorden" var titeln på den utställning som Torsten Jurell
presenterade på Östasiatiska museet i Stockholm våren 2010. Där förekom
berättelsen om Kackerlacksflickan återgiven i en serie grafiska blad.
"Bortom Underjorden" är en fortsättning på denna magiska teater i
Röhsska museets Bortre Asiatiska salar. Torstens Kuriosakabinett med
mängder av egna artefakter kommer att ingå. Förr och nu smälter samman
till en bild full av kontraster och fantasi, uppstickare mellan Öst och
Väst, här integrerade i museisamlingarna. Mellan de mumlande meditativa
lohanerna framträder ett porträtt av Torsten Jurell - budbäraren från
underlandet. En livets teater spelar upp, där Kackerlacksflickan blir en
arketyp. En transformation förevigas i en blå-vit installation, som för
tankarna till utsökta kinesiska porslinskuddar och en mjuk rygg med
flygande tecken à la Greenaway. Kommer kackerlackan att ligga platt
eller sväva i utställningen?
MARIANNE ERIKSON (Läs artikeln i Zenit här ...)