KINA MÖTER KONST MÖTER SVERIGE
Recension i Simrishamns Allehanda, 10 mars 2020.
Text: Henric Tiselius
Bakom
Sankt Nicolais ståtliga kyrkoprofil ligger ett litet internationellt
galleri. Här, mitt i Simrishamn, slår kinesisk och svensk konst ihop sig
i ett fruktbart möte.
Senast in är konstnären Torsten Jurell som
skapat vidunderligt glänsande porslinsfigurer, lika varandra - ändå
personliga, ingående i en historia - men ändå exklusiva. Kompletterat på
väggarna av ... potatistryck.
I lördags var det dags för en ny
vernissage för det relativt nya galleriet. Med konstnären Torsten Jurell
som halvårsvis bosatt sig i Jingdezhen, en förhållandevis "liten" (som
Stockholms invånarantal) kinesisk stad, som brukar gå under namnet
"Porslinets huvudstad". Här har man skapat porslin i åtminstone 2 000 år
och här har Torsten Jurell skapat sina "aktörer", porslinsfigurer
tänkta för hans obestämbara "marionetteater".
- På KB Art House är figurerna objekt. För det är en galleriutställning. Annars, på exempelvis konsthallar, brukar de ingå i vad jag kallar "narrstrecksprojektet". Där leds publiken in bakvägen i en slags marionetteater, som samtidigt skapar en föreställning. Med porslinsfigurer som rör sig och är programmerade digitalt. Ibland med en repertoar, ibland med fiktiva iscensättningar.
En slags metafor för hela vår värld, menar Torsten, och för den delen en koppling mellan vår kulturella och historiska värld och Asiens.
Precis
en koppling som KB Art vill uppnå, där Asienbördiga Liu Lifen är
konstcurator och nyligen har fått arbetstillstånd i ytterligare två år.
Så det fanns lite extra att fira denna dag. Både Torsten och Liu kunde
få skåla med galleriets ägare Anna och Pekka Mellergård. Allt medan Lius
förtrollande lilla dotter tog sitt fokus.
I 45 år har Torsten Jurell
arbetat som konstnär i mängder av tekniker. De senaste sju åren har han
alltså delvis bott i Kina och ställt ut sin digitala marionetteater
"Narrstreck i månsken" i bland annat Beijing, i Tyskland, på Dansmuseet
och på Östasiatiska museet i Stockholm.
Vid
sidan av aktörerna fylls väggarna på Norra Rådmansgatan av små tryck.
Vid en första anblick kinesiska eller japanska. Men de är i själva
verket av Torsten Jurell, som i en svit på drygt 40 grafiska blad
skildrat Stockholms tunnelbana. En för varje station. I potatistryck,
utskurna med potatisskalare. Och inspirerade av japanske mästaren Ando
Hiroshiges "53 stationer på Tokaidovägen".
Så
det är inte för mycket sagt att säga att de internationella intrycken
är många, trots att kullerstensgatan är smal där i vårt Simrishamn. Den
kliver numera ut ur skuggan av Sankt Nicolai.
Henric Tiselius