ALLT KAN KOKAS NER TILL ETT ORD
Text: Torsten Jurell. Konstperspektiv 3-0.8 Presentation av Imke Rust, konstnär i Namibia
SISTA DAGEN I NOVEMBER, då molnen rann som grädde utför Taffelberget, samlades vi i Kapstaden - 28 konstnärer i Thupelo International Urban Art Workshop 2007. Nästan alla kom från olika afrikanska länder. Fyra av oss kom från andra världsdelar.Vi var där för att arbeta, bo och ställa ut tillsammans men framför allt, dela med oss av våra konstnärliga erfarenheter. Hemma i Stockholm har jag aldrig funderat över begreppet "identitet".
Men
under workshopen fick jag en ordentlig tankeställare.Presentationerna
av våra konstnärskap drog åt olika håll, men alla berörde. Någon om hur
det är att vara ung svart och inte ha deltagit i motståndskampen.
En annan: "Black is Beautiful" eller "Vad föredrar du? Brunt eller vitt
bröd?" Någon om att vara ung vit och inte vilja förknippas med tidigare
apartheidpolitik. Allt kan sammanfattas i "Vem är jag?" eller extraheras
till - "identitet".
Sedan
jul har e-postkontakterna varit intensiva. Indragna i våra olika samtal
kring konst och livsåskådningar är konstnärer från Calcutta, Nairobi,
Windhoek. Andra kontakter i andra världsdelar dras raskt in.
Jag låter mitt samtal med Imke Rust, en av Namibias mest framträdande
konstnärer bilda exempel på hur våra diskussioner via e-post och sms kan
ses som en fortsättning av workshopens uttryck för en globaliserad
värld i dess allra bästa bemärkelse.
Imke Rust vet inte hur hon skall titulera sig i en text som skall publiceras i Beijing. Vi har diskuterat via e-post:
"Jag vet inte om det är så nödvändigt att ange mitt kön? Egentligen
spelar det ingen roll... Fast ändå är det en fascinerande fråga om
identitet: Är jag Imke Rust, eller är jag en namibisk kvinnlig konstnär
vid namn Imke Rust? Eller är jag Imke Rust som bor i Windhoek och som
målar hundar? Eller är jag ägaren till fyra små baobabträd och en
kryddträdgård? Eller är jag den som livnär två svältande katter..?
Eller, vem är jag? Jag vet inte. Baobabträdet skulle säga: jag är alla
dessa..."
Namibia
i sydvästra Afrika vetter mot Atlanten med Namiböknen som långsträckt
kust och Kalahariöknen i öster. Befolkningen är liten. Många av de två
miljoner som bor i detta vidsträckta land lever på småjordbruk och även
om Namibia är ett av Afrikas rikare länder är arbetslösheten hög och
fattigdomen stor.
"Jag skall bli den första konstnären i Namibia som kan leva på sin
konst!" Imke är trotsigt optimistisk. Hon har varit yrkesverksam
konstnär, curator och skribent i flera år. "Jag är den femte
generationen av min familj i Namibia. Mina förfäder var tyska
missionärer och min far är farmare på en gård han köpte när jag var åtta
år.
Det är klart att jag var orolig för min far. Många av Namibias
innevånare med europeiskt ursprung har lämnat landet. Min familj och
våra vänner pratade ofta om att lämna landet och flytta - men vart?
Detta är vårt enda hem! Även om det var ett personligt problem, insåg
jag att det var ett universellt problem där människor i fruktan för
maktmissbruk tvingas lämna sina hemländer för överlevnad."
I de bilder som Imke Rust gör vid denna tid blir hunden en metafor för
såväl förtryckaren som den förtryckte. Dobermannhundar, som normalt
förknippas med aggression och styrka, omvandlar hon i verket "Where do
we go from here...?" till de flyende - likt de vita farmarna. Hunden och
dess relation till människan är ett igenkommande tema.
Det finns alltid ett härskare-tjänare-förhållande mellan människan och
hunden. Imkes konst ställer frågor om motiven för krig och konflikter -
om makt och förtryck.
Power & Politics
"Ett
år efter 'Where do we go from here...?' läste jag i en tidningsartikel
hur man i Zimbabwe tagit livet av 140 hundar tillhörande ett vaktbolag
för farmare. Hundarna hade bara lämnats då jordreformerna gjort bolaget
uppdragslöst. Artikeln åtföljdes av en bild där en man staplade döda
hundar på hög.
Som ett symboliskt svar på frågan i det tidigare arbetet 'Where do we go
from here...?', där hundarna förefaller att fly, har hundarna i stället
blivit hjälplösa offer för krisen.Power & PoliticsVid denna
tid rapporterade också pressen om Irakkriget, och där var en bild som
drabbade mig av irakiska krigsoffer - fötter som stack ut ur en hög av
uppstaplade kroppar." Imke Rust sammanför dessa båda bilder till det
starka ställningstagandet "Mugabylon (Winner takes all)".Power & Politics
"Mugabylon"
"Jag
kan inte fatta det! Fick du verkligen tag i boken? På engelska eller
svenska? I bokhandel eller Internet? Wow! Jag visste inte att hennes
förfäder var från Sverige, men det låter så..."
Imke är överväldigad över att jag har lyckats köpa "Expeditionen till
Baobabträdet" av Wilma Stockenström på antikvariat. På e-mail förklarar
hon: "I boken blir baobabträdet symbolen för så mycket, mest för ens
"jag", ens "identitet".
I en pepparkaksburk förvarar Imke en samling postkort. Det är kort som
hennes mormor en gång sänt till sin man. Vid andra världskrigets utbrott
fängslades Imkes morfar, liksom alla män med tysk bakgrund.
Namibia hade varit tysk koloni, men ställdes vid Versaillesfreden under
sydafrikansk förvaltning. Därför fördes Imkes morfar från sin farm till
fångläger i Sydafrika.
För att kringgå censurmyndigheten låtsades Imkes mormor att de postkort
hon skrev varje vecka till sin man i lägret var skriven av den lilla
dottern; "Mein lieber. Lieber Papi".
Ein Küsschen
När morfadern fördes i väg var Imkes mor två månader, och i den gamla burken finner Imke ett postkort där den unge pappan kysser sin lilla dotter farväl. Det som man trodde skulle bli en kort tid i fångenskap blir till sex år. En oerhört lång tid. Runt om i Namibia blir det kvinnorna som sköter farmerna. Barnen fostrats utan män, så som ofta sker i krig. Imke finner bilden på den hemvändande morfadern som håller om sin nu sex år gamla dotter. Skillnaden mellan ömheten i avskedskyssen och de två främlingar som möts får Imke att förstå varför hennes mor aldrig talat särskilt varmt om sin far.
Wiedersehen
Han
var en främling som kom hem och skulle styra. Imke började arbeta med
postkorten driven av ett privat forskningsarbete om "identitet". "Allt
är andrahandsminnen som jag har bearbetat. Jag har brukat minnen som min
mor och mormor och andra har berättat för mig. Händelserna är mina
minnen av andras minnen. Jag var inte där.
Det faktum att jag brukar minnen baserade på andras minnen är ett
medvetet, viktigt val. Minnen är nyckfulla, vaga, föränderliga... Jag
blandar minnena med mina egna och det blir till nya minnen."
När en vän en dag får se Imkes bildsvit övertalas hon att visa dem
offentligt. Det Imke hade skapat var inte längre en privat historia.
Det var en del av Namibias historia. Men mer universell än så. Nu har
"Memories" visats på flera ställen i Namibia och Tyskland. Överallt har
utställningen mött en publik med skilda erfarenheter av splittrade
familjer. Inte minst har minnen från ett delat Tyskland bidragit till
det publika mottagandet där.
När
mina envisa frågor svischar som stjärnstoff genom cyberrymden, tar en
vanlig postförsändelse till Namibia fyra veckor - om den alls kommer
fram. Det spelar ingen roll om jag sänder paket eller brev. Det tar
samma tid och jag ser i min fantasi hur Klaus Kinski drar S/S Namibia
med postpaket genom Kalahariöknen.
Inom en timma, via e-post, har jag svar på frågor som med den andra
postgången skulle ta åtta veckor... Det är en välsignad tid med ny teknik!
"Mhh,
very interesting - en sådan liten värld och allting händer i cirklar!
Tack för ditt sms - jag fick det på vägen hem efter att jag släppt av
Bisi Silva vid flygplatsen."
Bisi Silva är curator i Nigeria, med ett växande internationellt rykte. I
Lagos bygger hon ett center för samtidskonst och ett viktigt
referensbibliotek. Hon har kommit till Namibia för att träffa Imke Rust
sedan "art southafrica" i sitt senaste numret uppmärksammat ett
konstprojekt i Etosha National Park med Namibias främsta konstnärer. Det
är första gången namibisk samtidskonst har blivit omnämnd i denna
prestigefyllda tidskrift.
Imke
är glad och stolt. Samtidigt är hon frustrerad. Att vara konstnär i
Namibia är svårt. Få besöker utställningar och än färre köper konst. Är
man vit tas det för givet att man är privilegierad. Är man vit kvinnlig
konstnär tror många att man är ekonomiskt understödd på något vis. Trots
att verkligheten förhåller sig annorlunda för Imke.
"När jag var ung läste jag en artikel i ett kvinnomagasin. Det var
fortfarande under apartheidtiden, och personen som intervjuades var en
svart kvinna som lyckats bli den första svarta nyhetsuppläsaren i den
största TV-kanalen i Sydafrika. Hon tillfrågades hur hon lyckats nå en
sådan viktig offentlig position då hon var svart och det var apartheid.
Hon
sade, att när hon var ung hade hennes far haft ett långt samtal med
henne och sagt: 'Acceptera att du är född till denna värld med de två
största felen, du är svart och du är kvinna. Så dina chanser att uppnå
någonting är lika med noll.
Om du ändå vill försöka har jag endast ett råd till dig. Du måste arbeta
tio gånger hårdare, tio gånger längre, bli tio gånger smartare och tio
gånger bättre än någon annan. Gör du det kan ingen avfärda dig...' Det
var vad hon gjorde, och jag förstod att däri låg skillnaden mellan att
lyckas eller misslyckas...
Varje
gång jag är utanför Namibia undrar jag om det inte är bättre för mig om
jag bodde där konst är mer uppskattat och marknaden är större.
Frestelsen är stor, kanske jag är en idiot som stannar...
Som du så riktigt påpekar är vi väldigt ensamma i det här. Men det är
härligt att ha en vän, att se vad andra gör och tänker. Det ger mig
styrka och viktigast - ett perspektiv!
Till exempel, att det inte är lättare och smidigare att leva i ett annat
land, ha en annan hudfärg, eller om jag ändrar stilen på min konst."
WHAT IS THUPELO?
Thupelo
is a Sotho word and means ' to teach by example' .The Thupelo workshops
provide artists with a rare opportunity to work with fellow artists in
an intense yet supportive environment where the creative process is
designed to lead to personal artistic growth.
The workshops are not only a space for artists to make art; they are
also a space for the exchange of ideas, experiences, techniques and
disciplines, thereby creating the conditions for artists to experiment
and find new or different forms of expression.
In essence, it is the interaction between artists from diverse cultural,
national and social backgrounds that provides the workshops with a
creative energy that is more than likely to influence the work of
participating artists.
The Thupelo workshops are styled on the Triangle Arts Trust's artists
workshops, the first of which was held in New York in 1982. Since then,
workshops based on the Triangle prototype have taken place on a regular
basis in thirty-seven countries, with nearly 3000 artists participating
in events. All workshops are organized and convened by local artists and
art administrators in the countries in which they are held.
They are run for an uninterrupted period of ten days to two weeks and
are attended by between twenty and twenty-five artists. In the case of
international workshops, half the number of participants are from the
host country.
(source: www.greatmoreart.org)