Nässjö Konsthall
- Bric à Brac -
I Centre Pompidou i Paris har museet en vägg, arrangerad ifrån den franske surrealisten Andre
Bretons hem, som också följdriktigt heter "Muren" och som består av en samling konstföremål
Breton samlat utifrån olika tider och kontinenter, till synes slumpmässigt arrangerad men samtidigt
minutiöst välkomponerad - för mig är helheten själva konstverket, en plats som får min fantasi att
flöda.
När jag som barn besökte Naturhistoriska museet i Göteborg hänfördes jag över hur samlingarna
var arrangerade; hur uppstoppade paradisfåglar och rävar exponerades och det märkliga i att den
stora valen i museet en gång både var både ett utställningsobjekt och samtidigt brukades som
café. Intill valen fanns oljemålningar som visade när den strandade på Västkusten och dödades
och på Sjöfartsmuseet fanns snäckor, fjärilar, avancerade knopar - allt konstfullt arrangerade av
sjömän som tidsfördriv på de långa resorna mellan exotiska platser.
I min morbrors rum, när jag var hos mormor och morfar, hängde flaggor på väggen, en turkisk fes,
en flintlåspistol - han var sjöman och medförde föremål som fick mig att längta ut i världen. Så blev
det också i livet.
I Kina kom jag i kontakt med begreppet "Fantasins Trädgårdar" - en imaginär plats som skapades
av konstnärer i måleriet och poesin, men "Kuriosakabinett" blev en mer passande term som jag
kom att bruka när jag arbetade fram idén till utställning i Nässjö Konsthall. Slutligen fann jag
"Bric à Brac", en passande synonym till kuriosakabinett, vilket blev slutlig titel.
Egentligen är det en gammal-fransk nonsensfras, mer lekfull - lite mer som den engelska varianten: "Knickknackery" - "a jumble of ideas", vilket passar då samlingen uttrycker, kanske inte ett "virrvarr av idéer" utan bättre; en samling av idéer, intryck och uttryck.
"Bric à Brac" är en installation, en "mur" av hopp om att locka din fantasi med in i egna resor.
Torsten Jurell