sv

FISKEN I SKYN –en berättelse om kärlek, konst och sprucket porslin

Fisken i skyn är inte bara en roman. Det är en konstroman med ett rikt bildinnehåll, ett sinnligt bild-poem och en fiktiv tankeväxling mellan konstnären och hans kinesiska kurator i Berlin, där läsaren anar andra relationer än enbart konstnärliga. Romantexten ihop med Jurells bilder, ger läsaren en lustfylld inblick i en mångtusenåriga kinesisk mytologi, men framför allt en vardagsbild från dagens Kina ur ett unikt och ovanligt perspektiv.

– Du är ju nästan död, skrattar assistent rått när hon under ett utställningsprojekt i den kinesiska keramikstaden Jingdezhen förhör sig om den aningslösa konstnärensålder.

Lika lite som han vet om keramik, lika lite vet han om den unga kvinna som han en stormigeftermiddag blir blixtförälskad i.

"Bye-bye" är ett av de två ord av engelska hon behärskar, konstnären kan knappast fler på mandarin.De förlitar sig på telefonens översättarapp, som både skapar möjligheter och katastrofer. Men i konst och kärlek gäller det att våga – även när förutsättningarna förefaller omöjliga. I Kina säger de: Ju djupare kärlek, desto djupare smärta …

Fisken i skyn är en visuellt vacker berättelse som förstärks genom att Donald Boström, en av Sveriges främsta formgivare, ger konstromanen en utformning som gör boken till något att inte bara läsa, utan bläddra i och betrakta som en bildberättelse i sig.


Recension: FLAMMAN 20 JUNI, 2024

EN KÄRLEKSHISTORIA I SKÖRASTE PORSLIN

Torsten Jurell är främst känd som konstnär och scenograf. I "Fisken i skyn" tar han klivet ut i skrivande och visar sig vara en ciceron med lyriska kvaliteter.

Konstnären Torsten Jurell råkar få syn på fresk av renässansmålaren Giotto och får en idé. Han ska göra ett verk bestående av kuber i keramik. De ska göras i porslin, ett material han aldrig arbetat med tidigare. Jurell, som delvis är bosatt i Kina, vet att de bästa porslinsverkstäderna finns i Jingdezhen, porslinsstaden, och han åker dit för att arbeta.

Fisken i skyn handlar om Jurells svårigheter med att få till kuberna, men i Jingdezhen råkar han ut för något han inte räknat med: han blir blixtförälskad. Kvinnan, Yi Wen, driver en liten sushirestaurang. Hon vet inte så mycket om konst och hon har aldrig varit längre än några timmar bort från hemstaden. 

Hon kan inte engelska och hans kunskaper i mandarin är mycket begränsade, varför de oftast kommunicerar via telefonens översättningsfunktion. Lägg till detta att hon är gift, så förstår man att förutsättningarna för deras relation inte är de bästa. Men de blir ett par och hon skiljer sig från maken som ändå är mer road av spel än av henne.

Genom skildringen av Yi Wen får Jurell möjlighet att berätta om kinesiskt vardagsliv. Finstämda miljöbeskrivningar från porslinsstaden blandas med skildringar av den konstnärliga processen. Vördnadsfullt lyssnar han på de gamla mästarna och får lära sig om glasyrer och färger.

 Berättelser ur den kinesiska mytologin fascinerar honom, han identifierar sig med gudinnan Nüwa som skapade människor ur lera för att lindra sin ensamhet. Bokens titel anspelar på en myt om fisken som genom att flyga går utanför sina egna begränsningar.

I språket märks det att Jurell är en seende konstnär. "Genom en ranglig trädörr kliver vi in i ett rum som kunde ha målats av Rembrandt: Vid det långa arbetsbordet släpper fönstret in sol som i det upplysta dammet skapar illusionen av en pelare man gärna går en omväg för att runda… Starka kontraster tecknar ett dramatiskt landskap i den torkade leran där verktygen ligger utspridda.

"Han associerar fritt till såväl Shakespeare som till måleriets mästare. På Stockholms tunnelbana kan han sitta och iaktta amorbågar, näsor eller ögonens håligheter. Ansiktets former fascinerar honom och får honom att tänka på Rodin.

Torsten Jurell är sedan länge en etablerad konstnär men Fisken i skyn är hans romandebut. Boken är generöst illustrerad med egna fotografier. Några av dem har anknytning till texten, andra är bara gatubilder och interiörer från porslinsverkstäderna.

Det är mycket vackert. Vad gör det då att såväl kärleksförhållandet som de keramiska kuberna sprack.

På Hallwylska palatset i Stockholm pågår fram till 1 september en utställning med Jurells skulpturer, inspirerade av den kinesiska mytologin. Utställningen heter, precis som boken, Fisken i skyn

Dan Fränkel

n

n

n

n

n

n

FISKEN I SKYN

Boken kan beställas genom: studio(at)jurell.com

Önskar du den signerad med "hälsning", vänligen skriv det i mailet.

200 kr + frakt


SKJUT INTE SOLEN

Hårt slår ljuset

mot hibiskusträdets stam.

Barken spricker

löven rasslar, febrigt yra.

Efter sju dagar

regn och svalka.

Den dagen tar jag din hand.

Jag vill visa dig bergen, alla

på kartan så lika

likt de tidiga dagar då du,

min älskade, djärvt besökte gudarna.

Be om vad som helst – be om denna tid,

blank av regn och gråt.

Klädd i kött

lustfyllt sårad av kärlek

att fånga Qilin;

huvud som en kamel

kropp som ett rådjur

ögon som ett spöke

hals som en orm,

mage som en hägring

fjäll som en brax

fötter som en ko

öron som en oxe.

Likt mullbär

blodröda.

Rödare än persikoträd i middagssol

rödare än de rödklädda bergen

också rödare än namnen

– skuggorna från Fusangs vidsträckta grenar

färgar vägen vi färdas.

Vi dricker

kunskap, vi dricker

visdom, vi dricker av solstormarna

släcker vår törst

likt Kuafu i Yangtzefloden.

Drick, min kära!

Njut, men skjut inte

skjut absolut inte solen!.

Även jag sover dåligt, långt ifrån

tillräckligt

långt ifrån dig, min älskade

jagar Kuafu solen.

Vi törstar, vi dricker

vi dricker allt

också havet där Sanzuwu föds

var morgon

vi störtar i vågorna,

i livets ystra flod.

Vi strider i gallan

sjuder i levern

vi älskar!

Fortfarande osäker läser jag allt

allt det känsligt skrivna.

Faktiskt avundas jag

vad du döljer i facket

vid högra sidan i ditt schatull

där du i eget namn

mellan fisk och fågel

mellan jord och sol

begick sex revolutioner

tre hållplatser, nio olikheter.

Åter brinner solen

åter spricker marken

och maskrosfältens fjäderbuskar översvämmar universum,

i vidsträckta moln

alla möjliga moln och vi, du och jag

översvämmar jorden, täcker Profetens trädgård

med ett hav av förlorad tid

av rökelser och tamarinder.

Allt finns där ute

i människors efterliv

allt, allt, min älskade

finns där och allt, min älskade, vill jag

i ett andetag äta:

dina svarta läppar

din svarta läderkjol

svarta nylonstrumpor

neongröna sneakers

din marinblå munkjacka med Columbia University

vitt tryckt på ryggen

ditt långa svarta hår med henna på topparna

och den tjocka svarta mascaran.

I gungande ljus

kastar månskärans väktare

strålar av guld.

Då växer hus av wellpapp, små

ur jorden, gula

i gryningsljuset,

likt växter, fibrer, som i bladens ...

du har svårt att förklara

hur du förde bilen

hela natten

bland Fujians höga berg

Nu finns ingen väg tillbaka, min älskade.

Varken för dig eller mig

eller Brancusi.

Larmklockan ljuder!

Inget regn,

ingen regent, ingen klok nog att regera.

Då gömmer du dig,

bakom påsen av papp

lycklig över Swatch watch

med armband i off-white silikon.

En solkatt leker i platanerna

ingen bryr sig, äntligen.

Äntligen äter vi Shao bing

och melon

på Dong Yi Lu,

försvinner en lastbil.

"Sorry"

"Well"

"Bye-bye."


Skjut inte Solen! skrevs till Fisken i Skyn under en perid på Swatch Art Peace Hotel i Shanghai Augusti – November 2023. Till utställningen på Hallwylska museet n2024 läste skådespelaren och dramatikern Staffan Göthe in texten. Du kan lyssna på den här:



Vad är TORGET FÖR FRI FANTASI?

Se här ...

Berättelsen om tillblivelsen av ett torg vid Pedagogen Park i Mölndal.


Torget för Fri Fantasi

är utgiven på Heidruns Förlag.


The Three Promises

SI SAN: We've now been on the road for a hundred and forty-one days with our theatre and given - let's see - two hundred and eighty-two performances.

ER YI: Aya! Two a day. For twenty-eight years. And what have we got to show for it all? No matter how many performances we give, we never earn enough for more than one bowl of rice congee between the two us. Even then we have to dilute it: it needs to keep us going both at breakfast time and in the evening. And everyone knows what you get if you dilute water with water.

SI SAN: You really do try my patience, Er Yi. Don't you ever stop your damned whining? Hell's bells, man! You've been complaining ever since... since you were born!

Si San: (In the distance the sound of an engine is heard, the noise gradually fades away.)
Oh, I'm sorry ... It's late. It's night-time and we've still not found anywhere to sleep. We're tired. I'm tired. I'm sorry ... Forgive me for finding fault like that. I didn't mean it, Er Yi. I'm sorry.

ER YI: Forget it, forget it, forget ..!

Torget för Fri Fantasi

Där berättas att ...
Inanna
steg ner
till Underjorden.
Sju portar.
I staden
ett torg.
Ershkiga,
Underjordens härskarinna,
dräpte Inanna.

Inannas tjänarinna
Ninshubur
räddar henne
åter
till livet.
Hur detta gick till och allt annat
i denna fantastiska historia finns berättat.

Pranks in The Moonlight

Bok utgiven i samband med Torsten Jurells separatutställning på CAFA Art Museum i Beijing 2017

Språk: engelska och kinesiska

Utgiven på Heidruns Förlag.

Moonlight
shadows
contrasts
The world
we create
is not exempted from
the prankster's mockery
The prankster
The friend of truth:
"We would all be fools
but for the sake of this
paradox!"


BÖCKER och KATALOGER

2024 Fisken i Skyn (Ordfront)

2019 Torg för Fri Fantasi. (Heidruns Förlag)

2017 Pranks in The Moonlight. (Heidruns Förlag)

2016 Bühnenstücke.Text in catalogue by curator Jutta Mattern in the catalog "Bühnenreif". Exhibition Catalog adjacent to the two exhibitions "Bühnenreif" Act 1 & Act 2, Arp Museum Bahnhof Rolandseck 23 September 2016-23 April 2017.! 00 years anniversary of the birth of Dadaism:

2014 Narrstreck i Månsken - Pranks in The Moonlight. (Röhsska Museet)

2011 TUB 3 (Bokkonst, (3 unika ex)

2010 Goda Nyheter från Underjorden! Good News from The Lower World! (Karneval Förlag)
2008 Anrop till Underjorden! Calling The Lower World! (Sothern Prins, Beijing)

2008 Den Kärlekssökande Kackerlacksflickan (Bokkonst - unikt ex)

2007 Information. En katalog om Flickorna i Calais - en skulpturgrupp ( Beijing Blue Planet Color Prints, Ltd.)2006 Focus, Tricket -The Trick! (Manifest)

2000 Det Brinner! Ça brûle! Fire! text: L. Andrée, Jan Myrdal (Manifest)

1998 Hyllning till alla Vattenbärerskor / A tribute to all the Water Carriers text: L. Andrée (Respit Förlag)

1996 Mina damer och herrar... text: Carl Henrik Svenstedt och Peter Ekström, foto: Donald Boström (Ordfront)

1994 Métamorphose/Förvandling text: L. Andrée och Marianne Fors (Respit förlag)

1990 La Passion De Monsieur K/Herr K - En Passionshistoria text: L. Andrée och Marianne Fors (Respit förlag Strasbourg, France)

1987 Hoppets Triumf, text: Klas Östergren (Askelin&Hägglund)

1984 Rött blod vit frost, text: C. Palmaer (Mannerheim&Mannerheim)

Illustrerad:

1983 Mörkret med Ulf Nilsson (Författarförlaget)

1999 Eskilstunakniven av Jan Fridegård (Antikvariat Bokstädet)


ÖVRIGA KATALOGER: (ej komplett...)


"Bühnenreif". Utställningskatalog i anslutning till de två utställningarna "Bühnenreif" 1 Akt & 2 Akt. Arp Museum Bahnhof Rolandseck 2016 - 2017. 100 års jubileum av Dadaismens födelse.

...Och Natten Kom! Dansmuseet, 2016

Samverkan, Konst och arkitektur på Lindholmen. Text Kajsa Sperling, Lindholmen 1995

PRESENTATION I KONSTTIDSKRIFTER (Senaste åren i urval)


Konstperspektiv 3, 2015

Konstperspektiv 1, 2017

Konstperspektiv 3, 2011

World Plate and Print Exhibition - Millennial Wind. Korea, 2011

Zenit 3, 2011

Paletten, 3-4, 2010

ART ETC, (indiskt konstmagasin) 2010

National Sculpture Magazine of China 2010

Akvarellen 3, 2008


• Utställningen på CAFA Art Museum: 月光下的恶作剧 - Pranks in The Moonlight, 2017: SE HÄR
• Narrstrecksprojektet: SE HÄR